smallebanner-business.jpg

Op donderdag 9 november was het zover. Op weg naar een boeiende dag over voedselproductie van zaad tot tomaat! Tijdens deze excursie hebben we 2 bedrijven bezocht: Bejo Zaden en Royal Pride. Uiteraard werd er eerst een fotomoment bij een molen geregeld, waarna we naar Warmenhuizen vertrokken. Bejo Zaden is gelegen in Seed Valley, een van de grootste groente- en fruitzaadproductiegebieden in de wereld. Hier geldt letterlijk: America first, The Netherlands second! Wist jij dat een kilo tomatenzaad meer kost dan een kilo goud? Wij ook niet! 

Deelnemers verwachtten bij een kleine onderneming een kijkje te nemen, maar het Bejo Zaden complex is echt enorm! Na alles geleerd te hebben over zaadoogst, het verpakken en klaar maken voor voedselvoorziening over de gehele wereld, werd het tijd onze eigen magen te vullen!

Bij de lunch sprak Jack Kranenburg, Commercieel directeur van de Agriport, over de unieke manier van energiewinning in het gebied. Ondernemers hebben hier de handen ineengeslagen om hun eigen energiebedrijf op te zetten toen de overheid en de energiebedrijven hier niet in wilden voorzien. Met hun unieke combinatie tussen zonnepanelen op de kassen, warmtewinning en warmteopslag en de samenwerking onderling, wordt nu het merendeel van de energie duurzaam opgewekt en wordt alle warmte die nodig is voor de kassen gerecycled. Niet alleen dat, er wordt nu ook samenwerking gezocht met ondernemers buiten de agrarische sector, zoals Microsoft. Microsoft heeft voor hun servers veel energie nodig en die produceren warmte, wat de kassen weer goed kunnen gebruiken. Deze win- win constructie zagen we ook terug bij ons tweede bezoek, bij Royal Pride.

Deze gigantische tomatenkwekerij produceert vele tonnen tomaten voor over de hele wereld. Met 50 hectare aan kassen een zeer indrukwekkend bezoek!  Niet alleen timmeren zij zelf aan de weg, zij helpen ook andere tuinders om hun organisatie te optimaliseren door hun kennis te delen. Daarnaast zijn zij betrokken bij vele maatschappelijke projecten o.a. met de maandelijkse plukdagen, om kinderen bewust te maken van hoe hun eten groeit en helpen zij organisaties in ontwikkelingslanden op weg. Op meerdere manieren een duurzaam bedrijf dus!

Al met al een dag die grote indruk heeft gemaakt bij het internationale gezelschap. Veel vragen werden er gesteld, ook kritische. Twee bedrijven die een inkijk hebben gegeven in de voedselproductie anno 2017 en hoe wij allen zuinig om moeten gaan met de resources die de aarde biedt willen we in 2030 allemaal nog te eten hebben. Een dag met inzicht in hoe keuzes van consumenten de supermarkten leiden en hoe wij zelf invloed kunnen uitoefenen op het tegengaan van honger in de wereld. Waar een kleine regio groot in kan zijn! 

In november 2016 zijn we gestart met dit project, als een van de eerste grotere projecten binnen JCI De Waag. We zijn trots dat we ons internationale gezelschap hebben kunnen inspireren en onze regio hebben kunnen laten zien. Een speciaal woord van dank aan Arjan Stet, Waronne Sint en het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord die zich geweldig ingezet hebben om deze dag mogelijk te maken!