smallebanner.jpg

Zaterdag 21 september was het zo ver: na maanden voorbereiding van Team Impact en veel lokale Kamers, vond de World Cleanup Day plaats! Niet alleen in Nederland en niet alleen door JCI werden er opruimacties georganiseerd, maar wereldwijd. Wel is JCI in Nederland één van de aanjagers geweest met de meeste en grootste initiatieven van Nederland. Oprecht iets om trots op te zijn, vind ik!

Vanaf 's ochtends 10 uur werden sociale media en onze WhatsApp gebombardeerd met foto's & filmpjes van leden die met veel enthousiasme aan de slag gingen.
Dat vind ik zo mooi aan sociale media: het verspreiden en delen van veel (kleine) initiatieven, creëren samen een olievlek-effect.. En hoe! Je kon niet om World Cleanup Day heen en daarmee ook niet om JCI.
Niet alleen werden onze berichten veelvuldig gedeeld via de kanalen van onze eigen leden, ook de officiële kanalen van Plastic Soup Foundation en World Cleanup Day 2019 waren enthousiast over onze acties.
En als toppunt hebben ook NOS, RTL Nieuws en Hart van Nederland aandacht aan zowel World Cleanup Day als aan JCI besteedt!

Natuurlijk heel fijn die media aandacht en ook heel belangrijk voor onze club. Dit helpt onze naamsbekendheid, wat weer kan helpen in het werven van nieuwe leden. Met nieuwe leden kunnen we mooiere en grotere acties als deze opzetten, met als resultaat dat wij als JCI op alle vlakken dat olievlek-effect kunnen creëren voor de dingen en doelen waar wij voor staan: creating positive change.

Laten we het vooral wél houden op het spreekwoordelijke "olievlek-effect", want we hebben immers niet voor niets de boel opgeruimd op zaterdag 21 september 2019.
Kilo's plastic, papier en metaal hebben we met elkaar opgeruimd, in totaal meer dan 77. 000 items. Meer dan zeven-en-zeventig-duizend items.. En guess what: Nederland is nog lang niet schoon.

Ik hoop oprecht dat wij als JCI de World Cleanup Day blijven omarmen en niet voor de media aandacht of de social media likes, maar omdat wij met z'n allen verantwoordelijk zijn en ons verantwoordelijk voelen. En dan niet alleen een keer per jaar op een zonnige zaterdag in september, maar het hele jaar, want laten we eerlijk zijn: dat is pas het échte olievlek-effect.

 
 
 

 

Door: Vera van 't Hoofd