smallebanner-flowers.jpg

Het Wereldhandelsspel is ontwikkeld in samenwerking met Professor Tinbergen van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Het spel heeft als onderwerp de wereldhandel, waarbij de wereld is vertegenwoordigd door 12 landen. Twaalf teams besturen deze landen. In drie tot vijf ronden, vergelijkbaar met jaren, vindt er in deze wereld handel plaats.

Iedere deelnemer heeft als taak zijn arbeiders aan het werk te houden, zijn bevolking te kleden te voorzien van eten en van eindproducten: auto's, energie en toerisme. Deze eindproducten kunnen worden "geproduceerd" op basis van de beperkte hoeveelheid grondstoffen die elk land aan het begin van zijn speeljaar krijgt.

Er kan tevens worden geïnvesteerd. Deze investeringen leveren meer grondstoffen op, die met inzet van extra arbeid tot eindproduct kan worden omgevormd. Hoe loopt het af met de "arme landen", kunnen zij ook winnen? Wat gebeurt er met landen die uitsluitend olie produceren? Kan Europa wel aan de vraag naar consumptieartikelen voldoen? Hebben landen met veel arbeidskrachten daar nu voordeel van of niet? Lonen de investeringen als de grondstoffen door gebrek aan arbeid niet kunnen worden omgezet?

Kortom, een uitdaging die borg staat voor veel plezier en gespreksstof en kan leiden tot nieuwe inzichten.

SPELOPBOUW

Het spel wordt gespeeld in 3 tot 5 ronden (jaren). Na afloop van iedere ronde zal met behulp van een computerprogramma worden bepaald wat de startwaardes voor de volgende ronde zijn.

De avond/middag zal als volgt worden opgebouwd:

  • Voorafgaand aan het spel zal worden uitgelegd wat het doel van het spel is en hoe de spelregels zijn.
  • De eerste ronde geeft iedereen de tijd om het spel te leren kennen, en om te kijken hoe het drijven van handel binnen het spel werkt.
  • Na afloop zal blijken dat niet iedereen zijn doelen heeft gehaald en dat er meer onderhandeld zal moeten worden.
  • In de volgende ronden zullen de gameleaders de druk verder opvoeren, kunnen de landen nu alsnog de gestelde doelen halen?
  • Tussen de verschillende ronden hebben de gameleaders tijd nodig om het spel klaar te maken voor de volgende ronde. In deze tijd kunt u onder het genot van een drankje de voorgaande ronde(n) evalueren en eventueel al vooruit denken.
  • Na afloop zal de winnaar bekend worden gemaakt, en is er tijd om het spel na te bespreken onder het genot van een drankje.

DOELGROEP

Het spel is een actieve, leuke en leerzame bezigheid voor bijvoorbeeld:

  • Management trainingen
  • Relatie onderhoud
  • Personeelsavonden
  • Netwerkbijeenkomst

Het spel is ook uitermate geschikt voor het trainen van de volgende vaardigheden:

  • Samenwerking
  • Nemen van beslissingen onder tijdsdruk
  • Onderhandelen
  • Communiceren

Het spel is tevens uitermate geschikt bij fusies/overnames. De medewerkers leren elkaar op een informele manier snel kennen.

Meer info? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Download de brochure