Van dating in the sky
naar een dateloze skyfall

Rigo Stegeman – Good2Connect
Ik weet het nog goed. Ik zat met mijn broer Joeri aan de lijn en we hadden het over mijn moeder. Ze was toen ergens in de 50 jaar en al een tijdje single. Ondanks dat ze een aantrekkelijke, vitale vrouw was, bleek het vinden van een partner niet makkelijk. In het echte leven ontmoette ze nauwelijks nieuwe mannen en online was er destijds nog niet heel veel keuze.
Lanceren
Natuurlijk wilden we mijn moeder graag helpen, maar hoe? Ondernemend en probleemoplossend als we zijn, zaten we niet veel later te brainstormen. Joeri, een echte ICT-er en ik, een bedenker en doener. En zo ontstond het idee. Waarom starten we niet onze eigen datingbureau? Geen gewone online website, maar echt een platform met ook offline events. Dus deden we marktonderzoek, schreven een businessplan en stapten op de bank af. De bank zag het wel zitten en nam het ‘risico’ om serieus mee te investeren. Zo werd ons idee werkelijkheid. “Mam, nog even geduld, de redding is nabij.”
We bouwden, bedachten en begonnen vol goede moed aan onze nieuwe onderneming. Om landelijke bekendheid te krijgen lanceerden we een nieuw hoogtepunt: Dating in the sky. Vierentwintig singles aan een megagrote tafel, die de lucht in worden gehesen. Al zwevend boven de haven van Rotterdam. Daten op ongekende hoogte. Het idee kwam van de grond, maar de praktijk bleek weerbarstiger. Voor een goede match heb je al snel honderden profielen nodig. En ondanks dat we veel aanmeldingen hadden, was het vaak niet genoeg om de juiste match te vinden.
“Inmiddels heeft mijn moeder weer een relatie, toch bewonderingswaardig dat dat zonder ons is gelukt. 😉”
Ook geld kan vliegen
Het maken van grootschalige promotie was ongekend duur, terwijl de respons behoorlijk tegenviel. De website en events liepen wel, maar lang niet genoeg om levensvatbaar te zijn. Wat een hoogtepunt had moeten zijn, werd al snel een dieptepunt. Het geld vloog onze zakken uit en na anderhalf jaar waren we blut. Hadden we net wat sneller meer aanmeldingen gehad, dan was het kwartje de andere kant op gevallen en was het datingbureau onze ticket naar de maan geworden. Nu moesten we met veel pijn in ons hart stoppen. Mijn moeder bleef single en zo werd het een dateloze skyfall!
Zakken vullen
Helaas is dat het risico van ondernemen. We bleven achter met een enorme schuld, waarvan maar liefst tweederde bestond uit rente. We moesten jaren lang terugbetalen, wat we trouw deden. De crisis dwong ons vervolgens op onze knieën en dus stapten we opnieuw naar de bank, dit keer om een regeling te treffen. Maar opeens veranderde een dialoog in een monoloog. Wat we ook voorstelden, de bank gaf niet thuis. Geen uitstel, geen korting, niets.
Ik deed ervaring op hoe het is om onder de armoedegrens te leven, de bank ging verder met het vullen van haar zakken over de ruggen van het Nederlandse volk. Ondertussen regende het bankschandalen, maar toch werden de banken vrolijk gered door ons belastinggeld. En dat was voor mij echt een eye-opener; de bank leent je graag geld uit met een hoge rente, vanwege het ‘risico dat ze lopen’. Maar de praktijk is dat jij 100% risicodrager bent en de bank niet thuis geeft als je echt in de problemen zit. Dan veranderen ze opeens van vriendelijke mensen naar keiharde bankiers.
“Het heeft lang geduurd, maar uiteindelijk hebben we elke cent terugbetaald.”
Meer bereiken met minder geld
Vanaf dat moment besloot ik nooit meer een zakelijke lening bij een bank aan te gaan. Met hard werken, vallen en opstaan, maar wel op eigen kracht, ben ik trots op waar ik nu sta. Met onder andere JCI als partner van onze Global Goals Game. Een manier om spelenderwijs te bouwen aan een eerlijkere, menselijkere en duurzamere wereld. Iets waar ik dagelijks voor strijd!

Investeer op een leuke, laagdrempelige en lokale manier in je team, je organisatie én een betere wereld!
Met veel plezier faciliteren wij JCI met de Global Goals Activation Game (ook bekend als het Werelddoelenspel) en leiden wij JCI leden op tot Gamemaster. Door het spelen van de Game ontwikkelen JCI Kamers op een leuke en laagdrempelige manier hun eigen actieplan waarmee ze concreet en direct, op lokaal niveau, kunnen bijdragen aan de Sustainable Development Goals (SDG’s).
Wil je meer weten over Good2Connect? Klik dan hier.