Business, Community

JCI ALKMAAR

ALKMAAR CULINAIR

Al 28 jaar organiseert JCI Alkmaar het Alkmaar Culinair Plaza in stadspark de Alkmaarderhout, na jaren te gast te zijn geweest op het Waagplein in Alkmaar. Circa twaalf restaurants of deelnemers maken tijdens Alkmaar Culinair Plaza diverse kleine gerechten waar het publiek van circa 8.000 mensen van kan genieten. Via de media wist JCI Alkmaar per editie maar liefst 100.000 mensen te bereiken.

Acht hoofdsponsors maken een keuze uit goede doelen uit de regio en die worden door middel van de opbrengst ondersteund. De deelnemende restaurants kunnen zich op hun beurt presenteren aan het publiek. In totaal beschikt Alkmaar Culinair over meer dan 100 trouwe sponsors die jaarlijks bijdragen. De opbrengst was afgelopen jaar maar liefst zo'n € 30.000,-.

LEARNING BY DOING

Het leereffect voor de commissie- en Kamerleden is groots, omdat veel van de leden van JCI Alkmaar niet direct in de evenementbranche werkzaam zijn.

Persoonlijke ontwikkeling krijgt voldoende aandacht, omdat bijna elk lid wordt geprikkeld om anders te denken en zichzelf uit te dagen. Want met zo’n groot evenement zijn er jaarlijks punten die kunnen worden verbeterd. Hierbij kan worden gedacht aan logistieke planning bij op- en afbouw, passende entertainment of planning in de voorbereiding. En volgens de ‘roadmap voor lokale impact’ (zie jci.nl) vindt er met de commissie een evaluatie plaats waarin deze punten worden besproken. De lessen worden toegepast bij organisatie van een volgende editie. Het Alkmaar Culinair Plaza is in 28 jaar uitgegroeid tot een begrip in de regio Alkmaar.