Business, Community

JCI EEMLAND

CHOCOLADELETTERACTIE

Al 15 jaar zet JCI Eemland zich in om geld op te halen voor een goed doel rondom Sinterklaas. Jaarlijks kiest de Kamer een goed doel waar (vooral) kinderen veel baat bij hebben. Zo dragen zij maatschappelijk hun steentje bij.

GELUK MOET JE DELEN In 2020 is alles anders door de situatie waarin we ons allemaal bevinden. De nood bij de goede doelen organisaties is hoog dit jaar. Daarom zet JCI Eemland juist nu de schouders extra stevig onder deze chocoladeletteractie. Zij geloven dat nu er veel wordt gewerkt vanuit huis de rol van relatiegeschenken nog belangrijker is geworden. Juist in deze tijd van onzekerheid hebben kinderen een voorsprong op hun veerkracht nodig. Dit jaar wordt de volledige opbrengst gedoneerd aan social enterprise Gelukskoffer. Gelukskoffer investeert in jong leiderschap en het welzijn van kinderen door het aanbieden van Lessen in Geluk. Gewoon op school, naast rekenen en taal! Er zijn zeven lessen in geluk: wat is geluk, geluk doorgeven, positief denken, dankbaarheid, zelfvertrouwen, toekomstdromen en talenten? Deze thema’s staan afgedrukt op de speciaal ontworpen wikkel op de chocoladeletter. We vinden het extra mooi dat onze actie iedereen een mogelijkheid geeft om hun geluk letterlijk te kunnen delen met kinderen. GOED IDEE EN BLIJE KINDEREN In 2005 is de chocoladeletteractie geïntroduceerd om geld in te zamelen voor de verbouwing van de dr. A. van Voorthuysenschool in Amersfoort. Er was geld nodig voor een nieuwe keuken en daaraan wilden zij graag een bijdrage leveren.

De leverancier van de chocoladeletters vond het een geweldig idee en wilde ook graag bijdragen door de chocoladeletters tegen inkoopprijs aan JCI te leveren.

Samen met de Van Voorthuysenschool hebben ze alle letters ingepakt en geleverd aan de bedrijven die hadden besteld. Een mooi gedicht in de verpakking maakte aan de ontvanger duidelijk waarom deze reep zo bijzonder was.

Van deze actie hebben ze veel geleerd over het hele proces. Zo verliep het verkopen in het begin moeizaam. Er kwamen relatief kleine orders binnen. Om de verkopen te stimuleren werd de Chocoladeladder bedacht. Iedere week waren er ludieke prijzen te winnen voor het kamerlid dat de meeste letters had verkocht. Er ontstond een heuse competitie onder de kamerleden! Het bestuur en de commissie bedachten prijzen die ze zelf konden realiseren, variërend van een bedrijfsbezoek tot een etentje of taxivervoer. Zo is een kamerlid voor het jaarfeest thuis opgehaald met een blinkende auto, met chauffeur en champagne op de achterbank! Het resultaat? De Kamer had maar liefst 5.500 chocoladers verkocht. Dat betekende wel een flinke logistieke operatie. Samen met de leerlingen van de Van Voorthuysenschool werd een ‘inpakstraat’ opgezet. Gedicht in het doosje, de juiste gekozen smaak, doosje dichtplakken en klaarmaken voor verzending. Het was een grote klus, maar ze hebben heel veel lol gehad samen.

Kortom, JCI Eemland heeft na 15 jaar chocoladeletteracties ontzettend veel geleerd. Nog steeds zetten ze zich ieder jaar met veel enthousiasme in om een goed doel te kunnen steunen met deze sympathieke actie.

OPBRENGST CHOCOLADELETTERACTIE JCI EEMLAND DOOR DE JAREN HEEN:

• 2012: Toon Hermans Huis (€ 12.270,-) • 2013: Meander Oncologisch Centrum (€ 10.000,-). Lees meer • 2014: Stichting Sinterklaas Kapoentje (€ 9.000,-) • 2015: Bart de Graaff Foundation (€ 30.500,-, dankzij de verdubbeling van Stichting Gehandicapte Kind) Lees meer • 2016: project Samen naar School van NSGK (€ 6.000,-, dankzij de verdubbeling van Stichting Gehandicapte Kind) • 2017: VoorleesExpress Amersfoort (€ 5.500,- dankzij een bijdrage van Zorg van de Zaak Foundation). Lees meer. • 2018: VoorleesExpress Amersfoort (€ 6.000,-) • 2019: VoorleesExpress Amersfoort (€ 6.000,-)